2018. február 14., szerda

Home alone 2. - Mi motivál arra, hogy produktív legyek?

Az Urban:Eve Facebook oldalán minden kedden Via feltesz egy kérdést, amire néha én is szoktam válaszolni, viszont ha nem is írok, akkor is szívesen olvasgatom a többiek válaszait. Az egyik keddi kérdés így hangzott:
"Keddi kérdés! Mitől érzed magad különösen hatékonynak? Mi segít abban, hogy tevékeny legyél? (Alvás, elegendő víz, jó ételek, egy szuper teendő lista, kikapcsolt internet...)" - 2018.02.06. Urban:Eve
Ez elindította a gondolataimat és úgy gondoltam írok egy bejegyzést a témában. A Home alone sorozatomhoz kapcsolódó téma, így végül ehhez kapcsoltam a posztot is. Egyébként ne aggódjatok, lesznek elköltözős posztok, mármint hogy miket és hogyan szereztem még be, milyen tippjeim vannak esetleg ehhez, illetve hogy hogyan is éltem meg az egészet, csak most ez a kérdés annyira megfogott, hogy először erről szerettem volna bejegyzést írni. Ez most nem tanulási rutinos poszt lesz tehát, hanem inkább takarítós, házimunkás, hogy mit milyen sorrendben csinálok és mikor.

Hogyan és mikor vagyok otthon hatékony és motivált, mi a rutinom a házimunkával kapcsolatban?

Sajnos itthon egyedül hajlamos néha elkényelmesedni az ember, főleg ha nem hív át gyakran barátokat, hiszen senki nem látja a kupit (az a bizonyos ruhakupac a széken, a soknapig száradó ruhák a szárítón, mosatlan edények s még sorolhatnám). Azért elég hamar észbe kaptam, hogy ez nem mehet így, mert engem is zavart, ha arra értem haza, hogy káosz van a lakásban. Szóval költözés után általában azért rendben és tisztán áll a lakás és sokat dob a hangulatunkon, hogyha ezt az állapotot fenn is tartjuk. 

Először igyekeztem az otthoni rutint átvinni és minden hétvégén nagytakarítást csinálni, de egy idő után ez a rendszer megbukott, mert voltak a lakásnak olyan területei, amiket nem kellett olyan sűrűn takarítani, gondolok itt a kádra, a konyhára stb. Képtelen vagyok rendszerhez ragaszkodni takarítás terén, mert sokszor jön közbe rengeteg dolog (családi programok, betegség vagy nemes egyszerűséggel semmi kedvem) és ilyenkor hanyagolom takarózva a már említett "a kutya se látja" szlogennel. Na de vágjunk is bele, először is kezdem azzal, hogy mi motivál vagy mi kell ahhoz, hogy itthon tevékeny legyek?

1. Szeretem, ha sikerül kipihenten ébrednem (természetesen a hétvégéről van szó) és ilyenkor általában gyűjtök egy kis erőt; főzök egy teát vagy kávét, esetleg kis gyümölcslé mellett a reggelit majszolgatva sokat dob a kedvemen, ha vlogokat nézek vagy hallgatok. Nézni ilyenkor ilyen roomtour vagy haul videókat szoktam mégpedig azért mert ilyenkor látok néha lakásba vásárolt szépségeket, vagy a roomtour hat inspirálóan rám, így egy ilyen meghozza a kedvem ahhoz, hogy nekiálljak szebbé tenni a lakást. Hallgatni pedig gyakran szeretek elfogytak vagy véleményes videókat, ha érdekel valamelyik termék akkor odasétálok a géphez és megnézem miről van szó, de általában csak fülelek ilyen esetekben. Fura amúgy, hogy nem zenét teszek be takarítás mellé, engem valahogy az ilyen beszélgetős videók jobban kikapcsolnak. Amúgy szinte csak magyar vloggereket követek, esetleg majd egy posztban megemlítem kiket. :) 

2. Takarítani jó időben szeretek. Az esős, borús idő engem nagyon le tud húzni, nem szeretem ha annyira be van borulva, hogy nappal is lámpát kell kapcsolni szinte. Jobban átlátom a dolgokat, szóval a szép idő tevékeny napra ösztönöz. 

3. Van az a tipikus takaríthatnék érzés, ebbe bele se megyek hiszen adja magát. Ilyenkor vagyok a legproduktívabb. 

4. Jó ha előre apróságokkal felkészítem magam a takarításra. Például a ruhákat előző nap bedobálom a mosógépbe, vagy a megszáradt tányérokat kipakolom a csöpögtetőből, hogy újabb adagot mosogathassak. De ilyen az is, mikor a kirázásra váró szőnyegeket felsorakoztatom az erkély elé vagy kiteszem a porszívót az út közepére. :D 

A mikor kérdésre ugye a hétvége volt a válaszom. Most úgy alakul a napirendem ebben a félévben, hogy heti 3 napot dolgozok, kettőt pedig az egyetemen vagyok. Apróbb dolgokat, mint a tükrök lepucolása vagy az asztalok, szekrények törölgetése szívesen csinálok hét közben is, hiszen nem vesz sok időt igénybe. Szerintem a rendezett otthon kulcsa is ez, hogy apró lépésekben haladjunk, mert ha sok teendőt írunk fel egy listára, akkor az elkedvetleníthet minket (legalábbis engem a 4 tételnél hosszabb lista sajnos lelomboz). Az időzítésen érdemes trükközni, hogy ha szabadul fel időnk, akkor minél jobban ki tudjuk azt használni. Például elindítom a bekészített mosást, az kb. 1-1,5 óra, ennyi idő alatt elmosogatok, kirázom a szőnyegeket és törölgetek is. A sorrend azért is fontos szerintem, mert vannak koszolós dolgok, mint a portörölgetés, vagy nálam a teregetés is, mivel kósza porcicák és kisebb hajszálkötegek kerülnek elő. Szóval addig nem állok neki porszívózni, míg ezeket nem tudom le. Porszívó után pedig szeretek egyből felmosni. Mindenki idővel kialakítja a saját rutinját, de így nekem a takarítás körülbelül 3 napot vesz igénybe. Csütörtökön vagy pénteken előkészülök és szombaton pedig kitakarítok. Egyedül a virágok locsolására állítottam be egy konkrét időpontot, ami nálam a vasárnap.
Természetesen vannak dolgok, amiket sűrűbben el kell végezni, a mosogatás és a mosás azért gyakrabban esedékes, nyilván ezt meg is csinálom. :D Ami viszont ritkább az a fürdőszoba, ilyen nagytakarítást havonta 1-szer szoktam, amikor a tusfürdőket meg a krémeket összeszedem, lemosom a kádat, csapot, meg a mosdót, majd ha megszáradt mindent visszateszek áttörölve a helyére. Az ablakok szintén szezonálisak, főleg tavasszal csinálok egy nagy ablakpucolást függönymosással karöltve.

kép forrása: Pixabay

Bár azt mondtam nincs konkrét időm vagy rutinom erre, de ezt nem is mondanám annak. Akadnak csalónapok vagy mikor csúszik az egész és igen, nem vagyok rá büszke itt szemezek most is épp a ruhákkal a szárítón, mikor már leszedhettem volna őket 2 napja...

A szeméttel is nyilván úgy vagyok, hogy mikor megtelik és lent is üres a nagy szemetes, akkor leviszem. Egyébként igyekszem szelektíven gyűjteni a hulladékot, így viszont ez eléggé behatárolt, mivel a papírgyűjtő mindig pont akkor telik meg lent, mikor én is végre levihetnék egy teli szatyorral, ilyenkor áll fent rendületlenül és lesek ki az ablakon, hogy mikor viszik már el. A szelektálással amúgy időt is spórolunk, hiszen a rendes kuka sokkal lassabban telik meg, ha a dolgokat szétválogatjuk. Olykor a kupakokat is külön gyűjtöm és általában egy állandó gyűjtőpontra küldöm el egy rokonommal, ha összejön pár darab.

A vásárlás megint egy külön móka, egyébként eddig igyekeztem úgy időzíteni, ahogy a családom bevásárolt, hiszen míg nem volt autóm nem tudtam több rekesz vizet venni akár itthonra. Ma már akkor ugrom el boltba mikor kedvem van hozzá, de itt is előnyben részesítem a hétvégéket, kivéve a pékáruk esetén, amit legtöbbször itt lent egy közeli pékségben vásárolok meg hétköznap is. Nagyon jónak tűnik a Tesco házhoz szállítási opciója is, anyukámék sokszor vásárolnak így, és eddig szupernek tűnik, szóval én is gondolkodom rajta, hogy esetleg kipróbálom majd. :)

Összegezve, most hogy egyedül vagyok igazából a saját dolgaim az elsődlegesek, utána jön mindenféle házimunka vagy elvégzendő dolog. Úgy érzem azért majd idővel nyilván kialakul valamiféle rutin mindenkinél és ráérez az ember arra, hogy számára mi a legjárhatóbb út és hogyan tudja még jobban növelni a hatékonyságot. Szintén Viának van egy zónatáblázat nevezetű megoldása, azt is érdemes akár kipróbálnotok, ha nem tudjátok jól kialakítani a teendőkkel kapcsolatos rutint. Elérhetitek a tavalyit itt.

Remélem azért tetszett nektek ez a bejegyzés és egy picit hasznos is volt számotokra, bár egy jobban rendszerető ember lehet már rég rákattintott az x-re vagy a haját tépi tőlem. :D Mentségemre szóljon, hogy át szoktam törölni antibakteriális kendővel néha a kilincseket és kapcsolókat is! Bár lehet ez csak nekem nagy eredmény. A következő Home alone poszt témáját is majd igyekszem szavazásra bocsájtani és kicsit visszaugrani az alapokhoz.

Vivi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése