2018. január 31., szerda

Államvizsga élmények

Sziasztok! Ebben a posztban szeretném nektek elmesélni, hogy én hogyan éltem meg az államvizsgát, mivel anno az ilyen posztok számomra életet mentettek volna. :D Mivel bölcsész vagyok, így nyilván nem minden vizsga típusra javasolt ez a felkészülés, illetve nem biztos hogy máshol is így zajlik a vizsga, de remélem meg tudok vele nyugtatni olyan olvasókat, akik még előtte állnak és esetleg halálra izgulják magukat miatta. :)

kép forrása: pixabay

 „Az idő mindent megszépít” - szokták ezt mondani és én is így vagyok az államvizsgával, amit akkor teljesen túlaggódtam és túlkomplikáltam. Szerencsés voltam abból a szempontból, hogy 10 államvizsga tételünk és nagyon kedves tanáraink voltak, akik mindenkinek a legjobbat szerették volna. Utólag visszatekintve és némi túlzással élve semmiség volt, de persze előtte és közben egyáltalán nem így éreztem.

Először is az államvizsga, mint valami megfoghatatlan és ijesztő kép, sokkal barátságosabbnak hat, ha sima vizsgaként fogjuk fel. De mindjárt le is írom, hogy miért kellene inkább így felfogni az egészet. :) Miért is paráztam tőle régen?


  • mert maga a szó, hogy államvizsga félelmet keltő
  • a vizsgabizottságban idegenek is ültek, akikről azt feltételeztem, hogy kevésbé lesznek előzékenyek, hiszen sosem tanítottak és nem tudják mire vagyok képes
  • hiába volt „csak” 10 tételem, de azokat hatalmas tartalommal töltöttem fel a képzeletemben; voltak előre kidolgozott tételek, de azok is 7-10 oldalas Word doksik voltak én pedig teljesen pánikban voltam, hogy hogyan tanuljak meg 10 oldalnyi tömény lényeget
  • aggódtam, hogy nem lesz hozzá kellő anyagom, amiből tanulhatok vagy vannak hiányosságaim a füzeteimben, amik pont ott fognak kelleni (voltak órák, amikről hiányoztam és közismerten link vagyok pótlásból, bár lefotózom az adott órai anyagot, de 50-ből 2-szer, ha bemásolom)
  • féltem attól is, hogy nem ismerek minden szerzőt vagy művet és biztosan abba fognak belekérdezni

Ennek megfelelő kétségbeeséssel vetettem bele magam a tanulásba és elkövettem pár hibát, amit legközelebb biztosan nem fogok:

  • az előre kidolgozott tételeket magoltam, szinte fejfájásig újra és újra
  • azt hittem minden kell és ettől teljesen kikészültem tanulás közben, hiszen igyekeztem minél több mindent kihúzni a szövegekből (minden lényeg, ugye)
  • a régi füzeteim kis fészekrakásként vettek körbe az ágyon és mindent igyekeztem fellapozni egy adott részhez és hozzáírni vagy onnan is magolni

Szóval mit is tettem helyette és végül milyennek éltem meg az államvizsgát? Elcsíptem azt az infót, miszerint 30-40 percet van bent átlagosan egy ember, ebből 15-20 perc a felkészülési idő, így ugye marad 20 perc a feleletre. A 20 perc viszont nálunk kettéoszlik, 10 perc van a szakdolgozatvédésre, ami szintén nem egy ördögtől való dolog. Nagy vonalakban el kell mesélni miről szól a dolgozat és ha a bírálók valamit kifogásoltak, akkor azt el lehet kell mondani és reagálni rá, hogy miért nincs szerinted igazuk. Természeten mindezt szerényen és megfontoltan kifejtve. A maradék 10 percben pedig a kihúzott tételről kell beszélni.

Ha átgondoljuk, hogy egy sima vizsga 10 percét 1-2 oldalnyi kidolgozással töltjük ki, máris átértékelődik az egész tanulási folyamat. Én becsuktam mindent ezen a ponton és célorientáltan csak azt kezdtem el kijegyzetelni, amire valóban szükségem volt. Egy adott tételt egy történeti áttekintéssel kezdtem (hiszen főleg erre voltak felbontva a tételeink, korszakokra, illetve egy kakukktojás volt, amikor alakzatokról kellett beszélnünk, ez utóbbi esetén egy sima ismertetőt írtam magamnak bevezetésként). Utána kiválasztottam 2-3 alkotót és az ő életük azon pontjait, amik az adott korszakhoz erősen köthetők (pl. nem volt kíváncsi arra Petőfinek volt-e testvére és ha igen mennyi). Illetve minden alkotóhoz egy vagy két művet választottam, ami elemezhető a korszak felől megközelítve. Mint például az, hogy a romantika jegyei hogyan jelennek meg Kármán József Fanni hagyományai című művében (egyébként pont ezt a tételt húztam :D mármint a romantikát). Ha belegondolunk így bőven kitölthető a 10 perc, ezért fölösleges oldalakat megtanulni. Én úgy tanulok, hogy kiírok magamnak mindig mindent (de erről majd egy másik bejegyzésben…:) ) Ezért magamnak felépítve 3 nap alatt ki tudtam dolgozni mind a 10 tételt a saját igényeimhez igazítva, úgy leírva a tudást, hogy azt érthetően vissza is tudjam adni és ne azt érezzék, hogy a megtanultakat mint egy gép mondom vissza. Kicsit bántam is, hogy nem így feküdtem neki, mert előtte 1,5 hétig sírógörccsel tanultam és annyira rosszul voltam a stressztől, hogy képtelen voltam kilépni a lakásból.

Nem vicc… el akartunk menni moziba és annyira rosszul lettem, hogy le kellett mondani. Pszichésen sajnos kihatott az, hogy ahelyett hogy tanulnék mást is „merek” csinálni és ettől kikészültem. Viszont a tanulási folyamat megváltoztatása után már sokkal felszabadultabb voltam. :) A vizsga napján persze előjött a para és remélem ti nem pánikoltok rá, de én alig tudtam elindulni otthonról. :D Viszont sokat segített, hogy felhívhattam egy barátnőmet és vele telefonáltam míg a szaktársnőmmel nem találkoztam. Utána vele átbeszéltük  a tételeket és ekkor még jobban megnyugodtam, hiszen láttam, hogy tanultam én. (+ infó: ez nem mindig segítség, hiszen ha a másik többet tud nálad vagy másból készült fel – más példát hozott – akkor elkaphatja az embert az ideg, hogy nem elég felkészült)

Aki izgulós, annak érdemes magával vinnie szőlőcukrot, vizet vagy teát illetve egy kevés kekszet, szóval valami könnyűt, ami fitten tartja akkor is, ha képtelen normális ételt bevenni a gyomra. De jó hatással lehetnek a főleg gyerekeknek való kis italok is, mivel könnyű őket elfogyasztani és nem terhelik meg az ember gyomrát. Érdemes feltankolni ezekből, mert én pl. a kb. kiírt 11-12 óra helyett délután 3-kor jutottam be.

A vizsga menete pedig úgy zajlott, hogy egyszerre 3-4-en voltunk bent és mikor beléptem tételt kellett húznom, ezt pedig mondani kellett a vizsgabizottságnak. Egy papírral leültem kidolgozni a tételem, illetve én felírtam röviden a szakdolgozat vázlatát is, hogy ha izgulnék kint, csak rá kelljen néznem és eszembe jusson egyből. Kidolgoztam a kis tételem és vártam, mikor rám került a sor előre ültem a vizsgáztatókkal szembe. Én dönthettem el, hogy mivel kezdem a feleletem, a dolgozattal vagy a tétellel. Többen is amúgy a dolgozattal kezdtünk; lehet ezen matekozni hogy éri meg jobban. Ha a tétellel kezdek talán nem nyúznak addig az időkorlát miatt, de mivel így is ennyit csúsztunk úgy gondoltam itt ez semmit se érne. Így legalább megismertek kicsit jobban az ismeretlen oktatók is, később pedig abszolút kedvesen álltak hozzám. Elmondtam a tételemet is, kérdeztek párat és mehettem; egyáltalán nem volt az az órákig küszködős, faggatós vizsga. Össze kellett várni a szekció minden emberét és a jegyet csak ezek után tudtuk meg egyesével. Külön mondták a védésre és a tételre adott jegyet. Ezek után pedig pakoltunk és mehettünk haza.

Ami tényleg kritikus az államvizsgában az az, hogy sok múlik rajta, így érdemes komolyan venni, azonban nem kell túlgondolni sem, hiszen jó esetben minden tanár a legjobbat akarja a hallgatónak. Lehet egymásnak segíteni továbbá közös tételkidolgozással is, így fele annyi dolgunk lenne, ha nem a régi kidolgozott tételekből akarnánk tanulni (már ha vannak). Ha az megnyugtat tényleg fogjátok fel úgy mint egy egyszerű vizsgát, ami szimplán sokáig tart, viszont a szaktársak támogatása nagy segítséget nyújthat számunkra és erőt meríthetünk belőle. :) Fontos az idő beosztása is, ha képesek vagyunk erre és tartani tudjuk az ütemet, akkor sok tehertől kímélhetjük meg magunkat. Mivel az elején sok volt a felsorolás, így itt a bejegyzés végén is pár apró gondolat összegezve az eddigieket, hogy mivel segíthetünk magunkon:

  • osszuk be előre az időnket és nézzük meg mennyi tételünk van
  • ha van kész tétel tanulhatunk abból, ha ki kell dolgozni csinálhatjuk egyedül vagy szaktársakkal
  • érdemes a saját füzetünkből készülni, hiszen az órán elsajátított tudásra kíváncsiak itt is
  • nem kell 100 oldalakat megtanulni, hogyha szűrhető a lényeg, elég 2 oldal/tétel mennyiségben gondolkodni
  • ne harcoljuk le a szervezetünket fölösleges kávéval vagy energiaitallal, ha csak nem tanultok szívesebben és könnyebben éjszaka
  • a vizsga napjára készüljünk fel: készítsük ki akár előre a ruhát, illetve vegyük meg azokat a dolgokat, amik segítenek átvészelni a vizsganapot (üdítő, ropi, szőlőcukor, keksz, víz stb.)
  • mindig legyen nálunk elég toll
  • a barátok, rokonok és szaktársak jó támaszt nyújtanak a vizsga napján, a csevegés sokat old a feszültségen

Minden jövőbeli vizsgázónak sok sikert és sikeres felkészülést kívánok! :)

Vivi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése