2018. január 29., hétfő

Home alone 1. - Konyhai cuccok? Mit vegyek magamnak?


Home alone 1.

Konyhai cuccok? Mit vegyek magamnak?


Sziasztok! Elkezdtem írni egy bejegyzést, azonban rájöttem, hogy nem volt „címhű”, sok egyéb dologra is kitértem, ami nem abba a témába vágott, így inkább szétszedtem. Szóval a nagy sorozat témája, amit szeretnék elindítani a blogon az az, hogy hogyan is költöztem el, illetve mit hogyan oldottam meg egyedül. Lehet, hogy valakinek unalmas a téma vagy nagyon sablon, de én költözéskor imádtam hasonló bejegyzéseket olvasni.

Ha kis inspirációra vágytok bátran ajánlom nektek Via és Timi blogját:


Én ezekből a blogokból tanulgattam fortélyokat a költözésem előtt. :)

Szóval az első részben pár okosságot szeretnék megosztani a konyhai „útravalóval” kapcsolatban.

 Nagy fejtörést okozott először számomra az, hogy egyáltalán hogyan fogjak hozzá a konyhai felszerelések felépítésének, mi az ami egyáltalán egy konyhában van (tényleg teljesen leblokkolt az agyam). Kezdetben jó ötletnek tűnt egy jegyzetfüzettel beállni a konyhába a szülői házban és felírni mindent, amire úgy gondoltam nekem is szükségem lesz. Ez kezdeti alapnak persze szuper, de én elkövettem azt a hibát, hogy nem gondoltam át a saját életvitelem. Mármint míg nem költözik el az ember nyilván nem is tudhatja 100%-ban, de át kell gondolni, hogy szeretnénk-e egy ember miatt mondjuk venni egy kuktát. Kicsit bele kell képzelnünk magunkat a jövőbe, hogy hogyan is alakul a napirendünk egyedül, mire mennyi időnk lesz és eddig mit hogyan oldottunk meg. Érdemes azokat a részeket átkalkulálni, amit eddig a szülők vagy rokonok csináltak, illetve segítettek benne, hiszen ezek után szinte csak magunkra leszünk utalva. De csak, hogy ne éljek élethű példa nélkül:

-         -  Vettem egy salátaszedő, keverő szettet (nagy kanál és villa). Előtte is ritkán ettem salátákat, de egyedül meg főleg nem lett szükségem nagy keverő szettre, mert nem csinálok nagy mennyiségű adagot magamnak. (Persze ha átjönnek a rokonok praktikus, de a spagetti szedővel teljesen orvosolható a gond, nem kell emiatt külön salátakeverő szettet venni.)
-       -  Vettem továbbá egy tésztaszűrőt. Tök felesleges volt, egyszer sem használtam ezt sem, mivel ha konyharuhával lefogom az edény tetejét csak egy kevés helyet hagyva a víznek, akkor ki tudom önteni így is, nem kell hozzá külön szűrőbe beöntenem. Illetve nehezebb edény esetén egyedül nem is tudnám mindig kivitelezni.
-         -  Vettem szendvicssütőt, de mindig olyan éhes voltam, ha hazaértem, hogy nem szakítottam rá időt, hogy sütögessem. (Korábban melegszendvicset mindig anyukám csinált vacsorára, de abba nem gondoltam bele, hogy otthon nem röppen magától az asztalra az étel.) Így ez végül anyáéknál landolt, mert nem tudtam kihasználni. De ugyanilyen hányattatott sorsú a botmixerem is, amit eddig nem nagyon használtam. Ugyanis magamra nem szoktam sem krumplipürét sem krémleveseket főzni, bár nem ártana eltanulnom ezeket is a későbbiekre.
-         -  Meg voltam halva egy fűszeres polcért, illetve tárolókért… Van is, illetve jól is mutat, de kb. 4 fűszert használok rendszeresen: az oregánót, bazsalikomot, tárkonyt és a babérlevelet. Emiatt fölösleges mondjuk 8 fűszeres dobozt venni, mert nem fogjuk kihasználni.



Érdemes listát vezetni arról valahol, hogy mi az, amit megvettünk már és mi az, amit nem, akár ilyen listás pipálós módszerrel, ugyanis én például költözéskor szembesültem azzal, hogy több dologból kettő is volt nálam, mert elfelejtettem egyszerűen, hogy már van és vásároltam belőle még egyet. Ilyenkor nem győztem kinek adakozni belőlük, szóval a felesleges költekezést próbáljuk elkerülni és rendszerezzük a vásárlásainkat.

A tároló dobozok aranyat érnek. Kezdetben csak párat vettem, de ahogy telik az idő úgy érzem, hogy egyre több dobozt tudnék felhalmozni. Természetesen nem mértéktelen mennyiségben, de az átlátszó műanyag vagy akár tartalmának megfelelő mintás doboz nem csak esztétikus, hanem praktikus benne tárolni. Az átlátszót jobb szeretem, mert követhető, hogy mi mikor fog elfogyni. Én így tárolom a cukrot, sót, lisztet, kakaóport és zsemlemorzsát is. De műanyag dobozban tárolom a sütikhez való száraz hozzávalókat (vaníliás cukor, pudingpor, sütőport stb.) Szóval, amit praktikusabb eltenni vagy nem a saját tasakjában tárolni, akkor azt érdemes valami más módon eltárolni. Az újrahasznosítás is játszik. Volt egy régi turmixporom, amit ki kellett dobjak már, de a doboza megfelelő méretű volt. Levágtam kisebb méretre, vagyis alacsonyabbra és most abban sorakoznak az aromák, illetve ételszínezők. :)



Mielőtt kinyírnál befogadnál egy konyhai fűszernövényt gondold át. Szintén nagy buzgón vettem itthonra snidlinget, mert igazi konyhai királynak éreztem magam tőle, hogy „én otthon termelem a fűszert a kajába és az irtó fancy”. Sajnos viszont nem ettem akkora mennyiségű és olyan ételeket, amibe jó lenne. :D így, bár vissza lehet persze vágni, de idővel nyűg lett csak szegény és szép csendben megadta magát, ami miatt még mindig borzalmasan érzem magam. Szóval úgy érdemes ilyen szépségekkel kidekorálni a konyhát, ha utána gondját tudjuk viselni.

Otthon is igyekezz rendszerszerűen pakolni, ugyanis ha eldugsz dolgokat, vagy nem látható helyre pakolod el fognak tűnni a sűrűben. Pont ma találtam meg a zöldségpucolómat, amiről egyébként fogalmam sem volt, hogy van. :D Néha érdemes amúgy is rendet tenni, mert idővel minden háztartásban kialakulhat egy minimális káosz, kivéve ha valaki nem nagy rendszerető. Nekem rendszerint a teáim kerülnek kaotikus állapotba, amikből rengeteg van és mindegyiket a saját dobozában tárolom. Mindig szépen összelegózom, hogy mit mire pakolok rá, de ahogy használom lassan össze is keverem az egészet és egy káosz lesz a vége. Ez a katonás rend a lenti képen egy tegnapi rendrakás eredménye. Szeretnék venni majd nagyobb teás dobozt, amiben a filtereket tárolhatom és betehetem így egy fiókba, nem pedig a polcomat töltik ki.




Érdemes több helyen is körülnézni egyébként, hogy mit milyen áron tudunk beszerezni. Illetve néha a lassabb jobb, hiszen egymáshoz illő egységes dolgokat tudunk vásárolni és így szép lesz az összhang a konyhánkban. Ezt a vásárlásnál nem csak a stílusban, hanem a színekben is tarthatjuk. Nekem világos a konyhám, illetve főleg zöld és barnás edényeket vásároltam, így a csepegtetőm sárga és konyharuhákból is hasonló színvilágot válogattam össze. Persze ez nem aranyszabály, de ha belép valaki a konyhádba, akkor egy szép, összefüggő képet kap majd.

A promóciós dolgokat is jól jöhetnek. Ide általában a poharak tartoznak, nagyon sok mindennel kapható „ingyen” üvegpohár vagy bögre. Ezeket lehet gyűjtögetni, mert később egyes kiadásoktól megkímélhetjük magunkat. Amúgy egy poharas tipp azoknak, akiknek nincs mosogatógépe. Inkább hanyagolja a magas, keskeny poharakat, mert rémálom őket elmosni. Alig fér bele a kezem legalábbis, így a közepes méretű széles poharaimat imádom a leginkább és a vendégeknek is azt osztogatom, mert könnyebb tisztítani.

Szóval összegezve: listázz, gondold át, rendszerezz és törekedj az összhangra! Természetesen, ha valami hiba csúszik a számításba, akkor sem dől össze a világ, hiszen ezeket a dolgokat utólag is be tudjuk szerezni, illetve ha kellően időben kezdünk gyűjtögetni ilyen kincseket, akkor remek, a saját személyiségünkhöz hű konyhát és kamrát alakíthatunk ki. 

Úgy gondolom, talán ennyi is lenne ez a bejegyzés. Mindent, amit fontosnak tartottam lejegyeztem nektek, illetve tervezek további részeket is ennek a sorozatnak, ha ti is vevők vagytok rá. :) A következő téma, nem árulok zsákbamacskát, az az lenne, hogy hogyan alakítottam ki magamnak az evési szokásaimat. Azaz, hogyan vásárolok be, mi van itthon és miket főzök egy főre (már ha főzök). Remélem kíváncsiak lesztek majd arra is.

Puszillak titeket!

Vivi

2 megjegyzés:

  1. Nagyon örültem ennek a bejegyzésnek, hiszen -ha minden jól megy-idén költözöm én is, így különösen hasznos és érdekes számomra, várom a további részeket! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, ha tudok ezzel segíteni és nagyon hálás vagyok a visszajelzésért is! :) Igyekszem legalább heti 1 bejegyzést megosztani a témában, de a felsorolt blogok lakberendezési és rendszerezési topikjaiban is találsz segítséget. :)

      Törlés